Sorto
- Tuulen ja aallokon vaikutuksesta alus ajautuu eli "sortuu" suojan puolelle
- Käytännössä sorron suuruus saadaan aluksen vanavedestä suuntimalla
- Sorto on huomioitava haluttaessa kulkea tiettyyn suuntaan
- Konevoimaisilla aluksissa sorto on yleensä pieni, painolasti lisää sorron suuruutta
- Purjealuksilla aina merkittävä, sorto lisääntyy tuuleen päin ohjattaessa
- Myös aluksen rakenne, syväys, vauhti sekä purjeiden asento ja määrä vaikuttavat sorron suuruteen
- Itätuuli vie länteen = "Tuulee idästä"
- Sorto on positiivista, kun tuulee veneen oikeaan kylkeen
- Sorto on negatiivista, kun tuulee veneen vasempaan kylkeen
Laskeminen
SVS = Suunta veden suhteen
SO = Sorto ("Virran vaikutuksen huomiointi")
TS = Tosisuunta ("Suunta kartalla")
ER = Eranto ("Maan magneettisuuden huomiointi")
MS = Magneettinen suunta
EKS = Eksymä ("Veneen oman magneettisuuden huomiointi")
KS = Kompassisuunta ("Kompassin näyttämä suunta")
Lähteet:
Heikkinen, H. & Lammi, P. (WSOY): "Merenkulkijan opas"
tiistai 26. tammikuuta 2010
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti